Ukoliko se pitate odakle ova tema na stranicama Vaših novina, mogu Vas donekle i razumeti. Navikli ste da se ovde obrađuju teme usko vezane za Vaš posao ali, verujte mi, tako je i sada, iako Vam možda tako ne izgleda. Mislite da nije? Onda Vas molim razmislite i priznajte bar sebi – zar komunikacija nije usko vezana za Vaš posao? Zar komunikacija nije bitan faktor svakog posla, radilo se o proizvodnji, prodaji, izdavaštvu, uslugama, marketingu… U stvari, znate li i za jedan posao na svetu koji se može obavljati bez nekog vida komunikacije?

Nemojte me pogrešno shvatiti, nemam ja ništa protiv tehnike, svih tih divnih stvarčica koje nam život čine lakšim, bržim, jednostavnijim… Nemam ja ništa protiv toga što Vi prodajete, kupujete ili reklamirate. Naprotiv! Moj cilj je da Vam pomognem da otvorite ona vrata na koja obično retko ko i kuca ne shvatajući njihovu pravu vrednost, moj cilj je da Vam ukažem na još neke izuzetno bitne stvari koje danas stvaraju uspešnog čoveka. Kako?

Ako sada očekujete da Vam ponudim novi revolucionarni softver koji će unaprediti Vaše poslovanje i povećati Vam profit pet ili deset procenata, ili možda hardver koji će potrebne operacije obavljati desetine puta brže – moram da Vas razočaram! Ne nudim Vam ništa od toga.

Nudim Vam da se upustite u avanturu ulaganja u nešto što ima puno veći kapacitet od bilo kojeg komada opreme ili softverskog paketa koji posedujete. Ulaganja u nešto što ima neograničeni potencijal i čiji razvoj donosi uspeh koji se često meri u desetinama, pa i u stotinama procenata povećanja.

Nadam se da pogađate o čemu je reč, jer bi u protivnom situacija bila alarmantna.

Komunikacioni model
Komunikacija je proces (proces – ta divna reč koja nam uglavnom pomaže da opišemo ono što baš i ne razumemo). Kao i za svaki proces, postoji model koji ga opisuje.

  • Pošiljalac – osoba koja šalje poruku
  • Poruka – informacija koju pošiljalac upućuje primaocu
  • Komunikacioni kanal  (strelice na slici) kroz koji se poruka prenosi
  • Primalac – osoba koja prima poruku
  • Povratna informacija – reakcija primaoca na poruku koji je primio
  • Okruženje u kojem se komunikacija odvija. Najčešće se u ovom kontekstu govori o smetnjama koje otežavaju komunikaciju.

Kao i u bilo kojem drugom procesu i u komunikaciji je za konačan uspeh neophodno poznavanje svakog elementa i vođenje brige o njemu u svakom trenutku.

Temelj
Postoji milion pravila o tome kako da uspešno komunicirate, ali ono s čime mi prvo upoznamo učesnike našeg seminara (autori su vlasnici agencije za konsalting i menažment “Mentor+”) su sledeće četiri istine:

  1. Ne možete pobeći od komunikacije. Koliko god to ponekad želeli ne možete da ne komunicirate. Možete ćutati, da… Ali, i Vaše ćutanje je poruka, zar ne? Možete okrenuti glavu, ne odgovoriti na telefonski poziv, ne pojaviti se na sastanku, ne pružiti ruku… ali, složićete se, i to govori nešto. Ako dakle ne možemo da pobegnemo od komunikacije, onda nam jedino preostaje da njome ovladamo i pretvorimo je u svoje oruđe uspeha.
  2. Komunikacioni proces nije reverzibilan. Ono što ste rekli ili učinili ne može se obrisati. Kompjuterski rečeno: deinstalacija nije moguća. Čak iako se izvinite efekat izrečene krive reči ili pogrešnog gesta ostaje.
  3. Komunicirati nije jednostavno. Svi koji Vam kažu suprotno – lažu. Postoje brojni filteri koji otežavaju razmenu poruka. Oni na žalost nisu standardizovani kao oprema koju kupujemo i razlikuju se od osobe do osobe. Kao rezultat toga javlja se razlika između onoga što sam ja nameravao da kažem i onoga što ste Vi razumeli. Ponekad takav nesporazum može biti koban i zato svako mora biti svestan da je komuniciranje s drugima vrlo delikatna stvar i zahteva punu pažnju sagovornika. Konvertujemo li to u Marfijeve zakone: Ako postoji mogućnost da komunikacija bude pogrešno shvaćena, biće. Naravno, na način koji će naneti najviše štete.
  4. Komunikacija je ključ svakog uspeha. Prisetite se: sve što ste ostvarili u životu ostvarili ste posredno ili neposredno zahvaljujući komunikaciji. Na primer: gradnja kuće – pročitali ste oglas, pregovarali s vlasnicima oko cene placa, izmolili od banke najpovoljniji kredit, dogovorili s majstorima cenu i rok gradnje, usaglasili se sa suprugom oko boje nameštaja (što je verovatno bilo najteže)… itd.

Da ne pričamo o komunikaciji u okviru posla.

Neko je jednom rekao veliku istinu:
“Ako pogledate svet oko sebe, videćete da nisu najuspešniji oni koji su završili najviše škole, nego upravo oni koji su dobri komunikatori!” 

Možda se upravo u ovoj rečenici krije poenta teksta koji čitate.

Čule životinje u šumi da meda ima listu za ubijanje. Svi se uplašili, a jelen uzvikne da to više ne može da podnese  i da ode da pita medu je li to tačno.
“Medo, čujem da imaš listu za ubijanje.”
“Imam.”
“Jesam li ja na toj listi?”
“Jesi.”
Sutradan jelena nađu mrtvog.
Drugi se ohrabri vuk i ode medi.
“Medo, čujem da imaš listu za ubijanje.”
“Imam.”
“Jesam li ja na toj listi?”
“Jesi.”
Sutradan i vuka nađu mrtvog.
Sledeći dan se zeka pokupi i ode kod mede.
“Ej medo, jesam li ja na toj tvojoj listi?”
“Jesi, zeko.”
“A jel bi ti mene mogao obrisati s te liste?”
“Može, nema problema.”

KOMUNIKACIJA JE SVE


Više informacija: “MENTOR PLUS” d.o.o., Višegradska 12a, 11000 Beograd, Srbija, http://www.mentoreducation.co.rs